how to: succulenten kweken!

De laatste tijd vind ik het echt ontzettend leuk om planten te zien groeien en om plantjes te stekken, zodat de jonge, nieuwe plantjes weer hard kunnen groeien! Ik geniet er echt van iedere dag weer even te checken of mijn plantjes zijn gegroeid. Ik heb al een paar keer een klein stukje van een hangplantje van ons afgehaald om die vervolgens in een klein potje met wat potgrond te stoppen. Die dingen groeien hartstikke goed, en daarom bedacht ik me dat het leuk zou zijn om te proberen meerdere plantjes te stekken! Ik ga in het vervolg updates geven over mijn succulentjes (:)), want ik ben eergisteren begonnen met een projectje waarin ik ze (probeer te) kwe(e)k(en)!

Dit project begon allemaal toen ik op het account van Anne (@nininoes) terecht kwam en zag dat ze bezig was met #succulentpropagation.

3.PNG

Foto van Anne (nee, niet ik) van Ours

Dit leek me zó leuk! Al die schattige plantjes die eruit kwamen 🙂 En bovendien is het helemaal niet moeilijk!

Dus, zodoende heb ik laatst een succulentje gekocht die ik heb opgeofferd om dit projectje mee uit te voeren.

Nou, echt allemaal leuk en aardig hè Anne, maar hoe doe je dat dan? Echt kei eenvoudig. Heb je altijd al een plantje willen vernielen en uit elkaar rukken? Dan ben je hier aan het goede adres. (Whahah sorry, dit is niet de bedoeling, #meluvsplantjes.)

Maar ok, je haalt voorzichtig de blaadjes van je succulent af.

Die blaadjes laat je voor een paar daagjes drogen, ik doe dit gewoon op papier, maar je kunt het ook op een bord ofzo doen. Als het nog maar niet op potgrond is. Ik denk trouwens dat ik mijn blaadjes zo voor 4 dagen laat drogen.

Na deze 4 dagen leg je je blaadjes op een bord (of potje (weet ik veel, zodat ze er in ieder geval allemaal op passen :))) met potgrond. Dit is zodat de plantjes geloof ik een heel klein beetje voeding hebben. Volgens mij moet je dan potgrond dan af en toe wat water geven, dit doe ik dan een beetje op gevoel. Héél weinig water dus hè!! (Even dat jullie dat begrijpen :)) (ik spreek uit soort van ervaring, er zijn al wat plantjes dood gegaan aan teveel water hierzo…. hihi)

Tot zover, dan zouden er super schattige ienie-mini plantjes uit je blaadjes tevoorschijn moeten komen! Als het zover is – dat kan weken duren – laat ik de rest aan jullie horen! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte, want dat vind ik leuk.

(Een beetje cool doen met je blaadjes moet nu wel kunnen, nu er toch nog niks gebeurd.)(Wel voorzichtig doen hè, want: plants are friends ;))

Ajuus/doeg/houdoe/joe! Fijne vakantie iedereen!

-Anne

Plaats een reactie